بهاران و سالگرد مشعل خجسته باد!
يادداشت مدير مسوول يادداشت مدير مسوول

 

يک سال ديگر از موجوديت ماهنامه مشعل در پهنه سياسي و فرهنگي درون و برون از کشور سپری گرديد، ازموجوديت ماهنامه يي که  درست پنج سال پيش از امروز با اهداف دراز مدتش در آشفته بازار رسانه ها گام برداشت وخوشبختانه پس ازمدت کوتاهي  از جايگاه ويژه ورفيعي  در قلوب روشنفکران برخوردار شد . وبا گذشت هر روز به خواننده گان آن افزون گردید. نشریه یی که سالگرد آن  برابر است با سال نو، جشن نوروز و بهاران .                            

همان طوری  که جشن های نوروزی، نو شونده و نو کننده، در آغاز هر گردش زمين به گرد مدار خورشيد برپا شده و خورشيدوار پرتوهای دل افروز خود را به باورمندان همه گونه عقايد و آراء و به نماينده گان همهء رشته ها و اديان، سخاوتمندانه و متعارف ارزاني می دارد ! و همهء بشر را به تساوی از وجود تابناک و شادی آفرين خود برخوردار مي سازد و رنگ و انگ انتساب به هيچ قوم یا قبيله و نژادی را بر خود نمي پذیرد! به عباره ديگر به مثابه يک ارزش فراگير و جهانشمولي که به تمام بشريت و حتا فراتر از آن به تمام طبيعت تعلق مي يابد!

همانگونه  هم اگر بلندپروازی نشود مشعل نيز تلاش کرده و اين آرزو را در دل مي پروراند تا همانند پلي برای گذار به فردا های پر فروغ قرار گرفته و نه تنها بدسترس همگان قرار گيرد،بلکه به نشريه دلخواه آنان نيزمبدل گردد.

پس نخست از همه سال نو، جشن بهاران و سالگرد ماهنامه مشعل را به همه هم ميهنان گرامي و به ويژه دوستداران مشعل تهنيت گفته و آرزوی بهروزی و کامگاری همه عزيزان را در سال روان خورشيدی دارم .

با دریغ وافسوس یاد آوری می گردد که اگرچه  فضا و هوای تبجيل و گراميداشت از سالگرد مشعل مساعد نیست. زيرا سوگمندانه و با دريغ فراوان که برمشعل در سال پار با از دست دادن زنده ياد محمودبريالي يکي از اساس گذاران آن  غم و اندوه بزرگ و جبران ناپذيری چيره گشت، ولي بايد گفت که اين راه ورسم يعني تجليل وياد آوری از کار های گذشته وآينده ، يکي از سنت های ماندگار ونيک ژورناليستيکي است که رفيق بزرگ ما محمود بريالي هميشه آن را گرامي مي داشت. وتوصيه مي نمود ومي گفت که در ارزيابي های سالانه بايد هم نکات مثبت وهم جنبه های ضعيف يا منفي يک نشريه ويا رسانه  گروهي برجسته شوند. آری ! رفيق بريالي بمثابه سياستمدار مدبر و ژورناليست آگاه و نخبه و يکي از مدافعان سرسپرده آزادی بيان و کثرت گرايي سياسي،رايزن متبحر و دريک سخن دوست بي همتا از جايگاه سترگ معنوی در سمت و سو دادن خط نشراتي مشعل،معرفي و شناخت آن در بين لايه های مختلف اجتماعي و سياسي کشور و دوستان خارجي مان،تشويق و جلب مساعدت های مادی و معنوی دوستان برای مشعل نقش برجسته ووالا يي داشت. ولي همه با افسوس و يأس فراوان مي دانيم که ديگر او در ميان ما نيست،اما خاطره های ماندگار وتابناک او برای هميش چون هديه ء گرانبهايي در ذهن و روان ما حک گرديده است و هيچ گاهي از سر لوحه کار مشعل زدوده نخواهد شد. زيرا رفيق بريالي نه تنها در زنده گي ،بلکه پس از مرگ نيز مصدر خدمت بزرگي برای شناخت و تداوم کار پربار مشعل گرديده است،کافي است اگر بگويم که تنها پس از نشر آگهي نامه مرگ نابهنگام وی بيش از چهل و پنج هزار بار در يک روز از تارنمای مشعل بازديد صورت گرفته و اين رقم ريکارد تاريخيي در تمام مدت کار تارنمای مشعل قايم نمود،آنچنانکه ماه دسامبرسال پار با بيش از پنجصدهزار بيننده ( نيم مليون نفر )  پربارترين ماه نشرات تارنمای مشعل در تمام اين سال ها به شمار مي رود.

رويهمرفته سالي که پشت سر گذاشته شد،  سال پُربار برای مشعل بود،زيرا مشعل توانست راه خود را در قلب تعداد بيشماری از ميهن پرستان و علاقه مندان مسايل سياسي ،اجتماعي و فرهنگي کشورما باز نموده و بر خواننده گان و همکاران قلمي اش با افزايش چشمگيری بيفزايد.بدون شک تارنمای مشعل در اين راستا از جايگاه خوبي برخوردار بوده هر روز تعداد زيادی از دوستان تازه ، با مشعل آشنايي کسب مي نمايند.که در زمينه نقش احمدعزيزيار جوان فرهيخته و پرتلاش که مديريت تخنيکي تارنمای مشعل را عهده دار است قابل تمجيد و درخور ستايش مي باشد.

 آنچناني که ياددهاني گرديدسالي را که پشت سر گذاشتيم ،سال ويژه گي های تازه برای مشعل بود،زيرا افزون بر هم ميهنان ما تعداد بيشمار دوستان ايراني نه تنها از مشعل بازديد نموده،بلکه با علاقه مندی تمام نوشتارها،ابلاغيه ها و اطلاعيه های شانرا چه از داخل کشورشان و چه جامعه مهاجر ايراني از گوشه های مختلف گيتي برای نشر بما مي فرستند که با سپاس و امتنان از اعتماد بزرگ آنها،همکاری هميشگي شانرا با نشريه خودشان خواهانم .

اکنون که سخن از کارکردها به ميان آمد ،جا دارد تا از همه همکاران گران ارج قلمي که با ماهنامه و تارنمای خودشان مساعدت بيدريغ و رفيقانه انجام داده و برگ های ماهنامه و تارنما را با مطالب ارزنده و علمي شان رنگين ساخته اند سپاس و امتنان بي پايان خود را ابراز دارم، بويژه مي خواهم از دوست عزيز آقای استاد صباح که از همان نخستين روزهای گشايش تارنمای مشعل با همکاری صميمانه خويش در غنامندی تارنمای مشعل کوشيده با گردآوری مطالب جالب و خواندني در گستره سياست،اقتصاد،جهان،ادبيات،هنر و ... از رسانه های الکتروني ديگر چندگاهي از نام خويش و سپس با نام های مستعاری چون رادمرد،دوشي چي،رستاخيز،وطنپور،جانبازنبرد،اسکاری،وفا  و نام های ديگری گسيل داشته است از ژرفای قلب سپاس گزاری نمايم.

در همين جا مي خواهم از همه آناني که با گسيل نامه های محبت آميز و تشويق کننده شان همواره ذره نوازی مي نمايندو برای رفع کمبودها پيشنهادات و ابراز نظرهای دوستانه انجام مي دهند تشکر نموده و ياددهاني نمايم که مشعل نه تنها چشم براه پيشنهادات و انتقادهای سازنده شما است،بلکه از همه دوستان تقاضا مي نمايد تا با سهم گيری بيشتر و ارسال مقالات پرمحتوی شان مشعل را ممنون سازند .

دوستان گران ارج! ياددهاني از کارهای انجام شده،به معني آن نيست که همه آرزومندی ها بر وفق مراد تحقق يافته باشد.بدون شک کاستي های فراواني هنوز در کار مشعل موجود بوده و اميد برآنست که با همياری همه دوستان گرامي به رفع آن نايل گرديم .مشعل هيچ گاه از انتقاد های سازنده عزيزان ما سرخورده نگرديده و در راه تحقق خواست های صميمانه دوستان تلاش خواهد ورزيد.آنچناني که حتا از گلايه های بيجا و دشمنان تنگ چشمي که حضور شان هميشگي ست وعقده هايشان نيز ، با جبين گشاده و مغز سرد استقبال خواهد کرد .کافي است بگويم که مشعل برای بالا بردن کيفيت آن برنامه های جالبي را روی دست داشته و در موقع لازم همه سروران از آن آگاهي خواهند يافت.

مي خواهم به بعضي از هموندان آزمندخطاب نمايم که مشعل در هيچ موردی آرزوی تنش و يا باب جدل ونا همخواني را نداشته و همواره آرزومند گسترش نشرات چاپي و انترنتي روشنگرا که در راه خدمت به مردم و آرزوهای انساني زحمتکشان کشور ما کارو تکاپو نمايند بوده ،آنرا استقبال و آماده گسترش مساعدت های دوستانه مي باشد .از اينرو صميمانه آرزومندم تا پس از اين در هيچ موردی کوشش ننمايند تا مشعل را از مسير کار اساسي آن به بيراهه کشانده و به باشگاه گفتگوهای بي محتوا وغيرواقعبينانه که امروزه خريداری ندارد وبازار آن از رواج افتيده است مبدل سازند .پس خواهش من از آنان اينست تا سايت های شانرا نه به خاطر نشانه گرفتن،تخريب و نيرنگ برضد کساني که آرمان های سترگ جنبش چپ و دموکراتيک کشور ما را ارج گذاشته و در آن راه مي رزمند،بکار برده،بلکه در مبارزه مشترک با دشمنان سوگندخورده مردم ما گام برداشته و رسالت شانرا ايفأ نمايند.

اکنون که خوشبختانه مشعل مورد توجه بخش زيادی از پژوهشگران،دانشمندان،نويسنده گان،چکامه پردازان و قلم بدستان فرهيخته ما قرار گرفته است،ايجاب مي نمايد تا همان ساني که در ماهنامه مشعل تنها مقالات و مطالب ويژه برای مشعل به زيورچاپ آراسته مي گردد،در تارنمای مشعل نيز تنها نوشتارها و نبشته هايي آذين بخش گردد که همزمان و يا پيش از آن در ساير رسانه های رايانه يي نشر نگرديده باشند.به باور من اين کار خواننده را که در عطش به خوانش گرفتن مطالب تازه در سايت های گوناگون مي باشد کمک مي نمايد تا از بازديد صفحات انترنتي سرخورده نشده و همواره با علاقه مندی فراوان به سايت دلخواه خود مراجعه نمايد.اميدوارم تا فرزانه گان گرامي که مشعل با افتخار و آرزومندی بي پايان چشم به راه نوشته های گرانسنگ شان مي باشد مرا درک کرده و در اين راستا با من همنوا بوده و از همگون بودن مطالب درهمه صفحات انترنتي جلوگيری ورزيده و گرداننده گان آنرا ياری رسانند.

در فرجام در حالي که يکبار ديگر جشن نوروز و سالگرد ماهنامه مشعل را به همه خواننده گان والاگهر تهنيت و شادباش مي گويم،آرزو ميبرم تا در سال پيشرو نيز مشعل در پناه مساعدت های دوستانه همکاران ارجمند خويش بهتر و خوبتر بدرخشد .


 

فرخنده باد سالگرد مشعل


 

 برگرفته از شماره نخست سال ماهنامه مشعل


April 8th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها